Start / Svenska militärflygplan / Flygkompaniet / Thulin E/L 1916-1920

Thulin E/L 1916-1920

 

Thulin E
 

{reg}
Motor:
Thulin A (90 hk)
Besättning: 2
Längd: 6,50 m
Spännvidd: 11,30 m
Höjd: 2,96 m
Max startvikt: 1 250 kg
Toppfart: 115 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 4 (E), 5 (L)
Reg. nr: 26, 30, 32, 36 (E), 38, 40, 42, 44, 48 (L)
Förband: Malmen, Ljungbyhed, Boden

 

Thulin E

Aktiebolaget Enoch Thulins Aeroplanfabriks (AETA) första helt självständiga konstruktion var egentligen Thulin E. Flygplanet tillverkades endast i fyra exemplar vilka samtliga tillfördes arméflyget även om två flygplan periodvis även utnyttjades vid flygskolan på Ljungbyhed. Samtliga fyra Thulin E inköptes för medel som beviljats i Kungligt brev den 11 juni 1915. Flygplanen avsågs att utnyttjas som spaningsflygplan baserade i övre Norrland (Boden). De avsågs även att hållas som reservflygplan och flögs inte i någon större utsträckning innan de slutligen avskrevs i december 1920. Två exemplar hade då redan tidigare havererat.

En Thulin E utrustades även med flottörer och blev därmed det första helt svenskkonstruerade sjöflygplanet.


Thulin L

År 1916 tillverkade AETA fem tvåsitsiga spaningsplan försedda med 90 hk Thulin A motorer. Flygplanen betecknades Thulin L och levererades från november 1916 fram till mars 1917 till arméflyget. Den 2. Flygavdelningen, baserad i Boden, utrustades från april med Thulin L. Flygplantypen var dubbeldäckad och en direkt utveckling av Thulin E med något större vingyta. Thulin L användes även med skid- och flottörställ och utnyttjades flitigt för spaning, utbildning, eldledning m.m. fram till december 1920.

{/reg}


 

"Bemötande och service kan inte vara bättre. Jag är imponerad över hur proffsigt klubben sköts. Pennan & Svärdet har med tiden för mig blivit ett måste."

Lars-Axel Söderwall, prost, Västerås