Start / Svenska militärflygplan / Flygkompaniet / Thulin E/L 1916-1920

Thulin E/L 1916-1920

 

Thulin E
 

{reg}
Motor:
Thulin A (90 hk)
Besättning: 2
Längd: 6,50 m
Spännvidd: 11,30 m
Höjd: 2,96 m
Max startvikt: 1 250 kg
Toppfart: 115 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 4 (E), 5 (L)
Reg. nr: 26, 30, 32, 36 (E), 38, 40, 42, 44, 48 (L)
Förband: Malmen, Ljungbyhed, Boden

 

Thulin E

Aktiebolaget Enoch Thulins Aeroplanfabriks (AETA) första helt självständiga konstruktion var egentligen Thulin E. Flygplanet tillverkades endast i fyra exemplar vilka samtliga tillfördes arméflyget även om två flygplan periodvis även utnyttjades vid flygskolan på Ljungbyhed. Samtliga fyra Thulin E inköptes för medel som beviljats i Kungligt brev den 11 juni 1915. Flygplanen avsågs att utnyttjas som spaningsflygplan baserade i övre Norrland (Boden). De avsågs även att hållas som reservflygplan och flögs inte i någon större utsträckning innan de slutligen avskrevs i december 1920. Två exemplar hade då redan tidigare havererat.

En Thulin E utrustades även med flottörer och blev därmed det första helt svenskkonstruerade sjöflygplanet.


Thulin L

År 1916 tillverkade AETA fem tvåsitsiga spaningsplan försedda med 90 hk Thulin A motorer. Flygplanen betecknades Thulin L och levererades från november 1916 fram till mars 1917 till arméflyget. Den 2. Flygavdelningen, baserad i Boden, utrustades från april med Thulin L. Flygplantypen var dubbeldäckad och en direkt utveckling av Thulin E med något större vingyta. Thulin L användes även med skid- och flottörställ och utnyttjades flitigt för spaning, utbildning, eldledning m.m. fram till december 1920.

{/reg}


 

"Jag har länge sökt en källa att finna militärhistorisk litteratur. Genom SMB kan jag köpa böcker och videofilmer som jag annars skulle ha svårt att finna och till rimliga priser."

Jöran Nielsen, turistchef, Landskrona